Tämä näyttää erot valitun ja nykyisen version kesken tästä sivusta.
Seuraava revisio | Edellinen revisio | ||
ote_lopputyo [16.03.2012 13:18] ritu luotu |
ote_lopputyo [09.11.2022 18:32] (nykyinen) oiv |
||
---|---|---|---|
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
+ | /* | ||
+ | |||
====== Hevonen sosialisaatioprosessissa ====== | ====== Hevonen sosialisaatioprosessissa ====== | ||
Rivi 50: | Rivi 52: | ||
Lähtökohtana pidettäköön sitä, että hevosen tulee olla hyvin koulutettu. Kouluttamattoman tai huonosti koulutetun tai käsitellyn hevosen käyttäytyminen on arvaamatonta, | Lähtökohtana pidettäköön sitä, että hevosen tulee olla hyvin koulutettu. Kouluttamattoman tai huonosti koulutetun tai käsitellyn hevosen käyttäytyminen on arvaamatonta, | ||
\\ | \\ | ||
- | Hevonen on herkkä eläin. Jokainen hevosta tarkkaillut on huomannut kuinka nopeasti hevonen hätistää kärpäsen kyljeltään. Ratsastajat tietävät, että hyvin koulutettu hevonen ei suuresta koostaan huolimatta tarvitse voimakeinoja totellakseen, | + | Hevonen on herkkä eläin. Jokainen hevosta tarkkaillut on huomannut kuinka nopeasti hevonen hätistää kärpäsen kyljeltään. Ratsastajat tietävät, että hyvin koulutettu hevonen ei suuresta koostaan huolimatta tarvitse voimakeinoja totellakseen, |
\\ | \\ | ||
- | Yhteenvetona Ringbeckin lista, josta selviää joitakin tavoitteita, | ||
- | \\ | ||
- | * havainnointikyvyn harjoittaminen\\ | ||
- | * korjausehdotusten hyväksyminen aikuiselta\\ | ||
- | * pelon tunnustaminen ja sen voittaminen\\ | ||
- | * omanarvontunteen voimistaminen ja omiin kykyihin luottamisen lisääminen\\ | ||
- | * vastuutietoisuuden rakentaminen\\ | ||
- | * frustraatiotoleranssin kohottaminen\\ | ||
- | * yhdessä laadittujen sääntöjen tunnustaminen ja niiden noudattaminen\\ | ||
- | * muiden lasten ja nuorten suoritusten tunnustaminen\\ | ||
- | * minä-keskeisten vaatimusten sovittaminen ryhmän muiden jäsenten vaatimuksiin (kompromissien tekeminen)\\ | ||
- | * muiden auttaminen ja avun vastaanottaminen\\ | ||
- | * suhteiden ja luottamuksen luominen kumppaniin (hevonen – lapsi – aikuinen)\\ | ||
- | * aggressiivisten käyttäytymistapojen poistaminen\\ | ||
- | * ystävyyssuhteiden solmiminen\\ | ||
- | |||
- | \\ | ||
- | Kuten Ringbeck asian ilmaisee: Hevosella on valtavia mahdollisuuksia lasten ja nuorten kasvatuksessa (Ringbeck 1987, 34).\\ | ||
- | \\ \\ | ||
... | ... | ||
\\ \\ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | */ |